TUOTEMEDIA

Tuotemedia on tehokkain kanava joka voidaan lisätä osaksi yrityksen markkinointimixiä. 

Tuotemedia on suhteellisen uusi käsite Suomessa ja pohjoismaissa vaikka sitä on jo pitkään on käytetty käsitteenä maailmaalla. Mitä tuotemedia sitten oikein tarkoittaa?

Tuotemediaan kuuluvat kaikki tuotteet, joihin voi lisätä logon tai iskulauseen ja samanaikaisesti voit valita värin ja muotoilun. Tuotemedian tarkoituksena on viestiä yrityksesi sanomaa ja lisätä näkyvyyttä brändäämällä tuotteita yrityksesi /tuotemerkkisi näköiseksi. 


Tuotteiden lahjoittaminen on vuoden 2016 "Global Advertising Specialty Impressions" tehdyn tutkimuksen (yli 100000 vastaajaa) mukaan edullisin markkinoinnin keino.Esimerkiksi lippalakin näkyvyysfrekvenssi on yli 3000 kertaa sen elinkaaren aikana ja jos lippalakki maksoi n. 3 euroa, niin yhden lippalakin kontaktikustannus on n. 0,10 euroa.  Tähän ei mikään muu mainontakanava pysty. 

Tutkimuksessa havaittiin myös, että alle 55-vuotiaiden vastaajien keskuudessa tuotemedia on kaikista suosituin mainonnan muoto. Eräässä toisessa ruotsalaisessa profiili- ja mainontatuotteiden ammattijärjestön tutkimuksessa selvisi myös, että 88 %  vastaajista muistaa vielä 12 kk vastaanottamisen jälkeen tuotteen antajan. Sama tutkimus osoittaa, että 32 % käyttää mainostuotetta päivittäin ja 60 prosenttia käyttää sitä viikoittain tai useammin.

Produktmedia

Sama tutkimus vuodelta 2016 osoittaa, että 30 % ihmisistä kokee tuotemediamainonnan positiivisena. Vertailussa korkeamman arvion sai ainoastaan elokuvamainonta 32 % :lla. Liiketilamainonta, lehtimainonta, ulkomainonta, suoramainonta, tv-mainonta, internetmainonta, radiomainonta ja sähköpostimainonta koetaan vähemmän posiviisina kuin tuotemediamainonta.

Monet yhdistävät tuotemedian ja profiilituotteet edelleen pelkästään kyniin ja t-paitoihin, mutta se voi olla myös paljon enemmän. Jos onnistut valitsemaan oikean tuotteen oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan voivat hyödyt olla ylivoimaisia sinulle.  Jos kaipaat inspiraatiota siitä miten tuotteita voidaan hyödyntää markkinoinnissa katso referenssejä täältä.

Produktmedia

Miksi valita tuotemedia?

  • Rakentaa suhteita
  • Luova
  • Pitkä elinkaari
  • Mitattava
  • Alhainen kontaktikustannus
  • Fyysinen
  • Tuo lisäarvoa vastaanottajalle

Asioita joita tulee muistaa profiilituotteita valitessa: 

 

  • Muista viesti! Mitä haluaisit sanoa teetetyllä tuotteella? Logon sijoittaminen tuotteeseen on helppoa, mutta on tärkeää pitää mielessä, mitä viestit jakamallasi tuotteella. Painottaako yrityksesi tai organisaatiosi esimerkiksi ympäristöasioiden merkitystä? Valitse ympäristöystävällinen tuote! Haluatko näyttää vastaanottajalle, että välität? Jaa vedenkestäviä tuotteita huonoissa sääolosuhteissa tai kesätuotteita kuten vesipulloja/lippalakkeja/aurinkorasvaa kesäpäivinä. 
  • Relevanttius ja kohderyhmä! Jotta jakamaasi tuotetta tullaan oikeasti käyttämään on tärkeää tuntea kohderyhmä hyvin. Ketä he ovat, mistä he välittävät ja mikä on heille tärkeää. Näiden kysymysten vastausten avulla löydämme tuotteen joka vastaa sinun arvomaailmaasi. 
  • Laatu! Jos yrityksesi on tunnettu tietystä laadusta on tärkeää ajatella myös että ehkä myös jakamiesi tuotteiden olisi hyvä olla laadukasta. Halvin ei aina ole paras. Valitse viisaasti käyttämällä tuotteita jotka ovat pitkäikäisiä ja vastaavat brändimielikuvaasi.

  

Produktmedia

Monet ajattelevat tuotemedian olevan vain logolla merkattuja kyniä ja t-paitoja, mutta oikeasti se on paljon enemmän. Valitsemalla oikean tuotteen oikeaan aikaan ja oikealle kohderyhmälle voi jakaminen olla erittäin hyödyllistä sinulle. Saadaksesi inspiraatiota siitä miten tuotemediaa voidaan hyödyntää ole hyvä tutustu referensseihimme täältä.  

Tuotemedia on toimii antajan tuotemerkin ja brändin viestinviejänä.